Appel-peren crumbletaart met kardemom

Photobucket

Het regent. Ik zit binnen en werk eindelijk weer eens aan een nieuwe post, van een taart. Na onze vakantie in Zeeland heb ik een tijdje intensief in de tuin gewerkt. Heerlijk om de regenlaarzen aan te trekken en aan de slag te gaan.

Photobucket

In de moestuin heb ik veel vruchten staan zoals aardbeien, rode bessen, blauwe bessen, frambozen en een braam. Ik ben de tuin aan het reorganiseren. Mijn idee is om er een wilde tuin van te maken, met veel vaste planten en tussendoor groenten om de 'gaten' op te vullen. Een bodem die helemaal bedekt is geeft onkruid weinig kans om omhoog te schieten, en dat scheelt heel veel werk, je hoeft de grond niet om te spitten . Ik houd vooral van planten die hun eigen weg gaan in de tuin. Het blijft altijd een verrassing waar deze planten een nieuwe vaste plek kiezen. Ik wil ook graag egels in de tuin en maak rommelplekjes waar ze kunnen wonen. Er valt voor de egels heel wat te peuzelen in mijn moestuin, wat zeg ik, een feestmaaltijd staat ze te wachten met al die naaktslakken momenteel in de tuin!

Photobucket

Maar verder over de taart. Ik heb het recept gisteren voor het eerst gemaakt. Ik vind de combinatie van kardemom en peer verrukkelijk. Wat denk je van een mengsel van amandelen in het deeg, appels en peren voor de vulling met specerijen zoals kardemom en 5-spices, en een crumble van amandelen en havermout?

Photobucket

Voor de bodem:
130 g speltbloem
70 g volkorenspeltmeel
35 g amandelmeel
2 el sucanat
1/4 tl zout
1/2 tl bakpoeder
80 ml water
60 ml koolzaadolie
1/8 tl almond extract van Nielsen-Massey (optioneel)

Voor de vulling:
600 g peren (conference)
3 appels
vers citroensap van 1 citroen
2 el ahornsiroop
1/4 tl 5-spices
1/2 tl kardemom
1/2 tl koekkruiden

Voor de crumble:
47 g amandelmeel
40 g havermout
35 g volkorenspeltmeel
1 el sucanat
1/4 tl koekkruiden
2 el koolzaadolie

De bodem:

Meng in een grote kom alle droge ingredienten bij elkaar. Giet de olie erbij en meng de olie door het meel met een houten lepel en je handen. Meng het amandelaroma door het water en voeg dit toe in de kom. Meng alles samen en kneed het deeg. Doe er druppelsgewijs meer water bij als dat nodig is. Het deeg moet een deegbal worden in een schone kom, niet te stevig aanvoelen zodat je hem niet kan uitrollen maar hij mag ook weer niet te plakkerig zijn.

Rol het deeg uit met een deegroller. Ik doe dat tussen twee vellen bakpapier of tussen silicone matjes. Hij wordt dun uitgerold en bekleed een springvorm (24 cm) ermee. Zorg dat de bodem van de vorm bedekt is met bakpapier en de kanten van de vorm ingevet zijn met koolzaadolie.

De vulling:

Snijd de peren in schijven. De appels (geschild) in schijven snijden. Doe de appels en peren in een kom. Doe alle ingredienten voor de vulling erbij en meng voorzichtig samen. Verspreid de vulling in de springvorm.

De crumble:

Meng alle droge ingredienten samen in een kom. Giet de olie erbij en meng de olie door het meel met een houten lepel en je handen. Strooi de crumble op de taart. Leg een stuk bakpapier of folie op de springvorm voordat de taart de oven in gaat.

Bakken:

Bak de taart op 180 C voor ongeveer 1 uur en 15 minuten. De vulling moet zacht en sappig zijn en de korst en crumble dienen goudbruin te zijn.

Photobucket

4 opmerkingen:

Stien zei

Heb onlangs 5-kruiden-poeder voor't eerst in gebak gebruikt (voordien altijd in stoofpotjes en zo) en vond het ook heerlijk! Klinkt als een geweldig lekkere taart, 'k ga ze eens in een glutenvrije versie proberen!

Kom ieR es KieKe. zei

Ik ga die taart natuurlijk wél proberen he dat snap je wel hahaha..Waar jullie op vakantie geweest zijn daar halen wij altijd onze kaas!! Wat leuk ! we nemen dan een kan koffie mee en kopen daar brood en wat lekkers en dan heerlijk aan het strand pic-nicken...zaliggggg....Groetjes Jitske.

monique zei

Jitske: Wij zijn helemaal niet jaloers hoor:) Trouwens, ik was benieuwd of iemand de plek herkende. Leuk!

Stein: Bedankt voor je comment en succes met de taart!

Kom ieR es KieKe. zei

Wij zijn er vorige week nog geweest Monique, brood en wat lekkers halen bij Ter Linde en dan lekker naar het strand bij Vrouwen polder genieten hoor!!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.