Spitskool-wortelsalade met omega-dressing

Photobucket

Wij eten elke dag een salade. Behalve verschillende soorten bladsla gebruik ik ook bieten, kool, en granen om mijn salades te maken. Hier zie je een salade met fijn gesneden spitskool, wortel, peterselie en (geroosterde) zonnebloempitten. Gisteren hebben we de salade gegeten met krokant gebakken aardappeltjes en tofu filet. Yum! Zelfs een eenvoudige maaltijd krijgt een volle smaak dankzij deze salade en dressing. Het maakt de maaltijd als het ware af. Je lichaam heeft er ook veel baat bij om rauwe groenten bij de maaltijd te eten en vooral met deze dressing.

Een dressing voor een salade maak ik het liefst met een olie die omega-3 bevat. Hoe maak ik een omega-dressing?

Ten eerste stamp ik een teentje knoflook samen met zout. Ik gebruik iedere keer een andere zout. Op dit moment heb ik een flinke vooraad Keltisch zeezout (Hier besteld). Ik gebruik deze zout alleen in mijn salades omdat ik ze niet wil verhitten want daardoor raakt het zout zijn kracht (mineralen) kwijt.

Keltisch Zeezout is gezond

Keltisch zeezout is goed voor lichaam hart en bloedvaten en bevat alle mineralen en sporenelementen die voor een gezond lichaam nodig zijn!.
Keltisch zeezout is goed voor jong en oud, voor mensen, dieren en zelfs planten.
Iedereen die bewust bezig is met gezondheid zal geïnteresseerd zijn in de werking van Keltisch Zeezout


Keltisch zeezout is écht helemaal volledig, ongezuiverd, ongeraffineerd en onbewerkt zout, puur natuur.
Het wordt volgens een 2000 jaar oud recept met de hand geschept uit zoutbronnen in Bretagne.
Het zit vol met mineralen, namelijk 84 stuks en het is goed voor de werking van de menselijke cellen.
En dat is heel belangrijk!
Dat is dus het verschil tussen écht zeezout en zeezout dat je koopt in de supermarkt of natuurwinkel.


Bron: http://www.levendenatuur.nl/index.php/keltisch-zeezout

Hoeveel zout je nodig hebt voor één salade is even uitproberen. De eerste keer dat ik het Keltisch zeezout gebruikte was de dressing te zout. Ieder zout is weer anders.

Photobucket

Als de knoflook en zout fijngestampt zijn voeg ik olie toe. Het kan hennepolie zijn of wat ik momenteel gebruik, Lynolax olie van Natufood (met lijnzaadolie en tarwekiemolie). Het klinkt misschien vies om deze olie in een salade te gebruiken maar geloof me dat zelfs mijn kritische gezinnetje het heerlijk vindt! De truc is om de olie lekker te maken. Daarna voeg ik aan de dressing een fruitige azijn toe, zoals appelazijn, in de verhouding olie en azijn ongeveer 1 op 1. Tenslotte voor de smaak nog wat agavesiroop en een beetje mosterd. Dit is dus de basis van de olie-dressing. Een super gezonde dressing!

Vandaag hebben we bietensalade gegeten met de olie-dressing. Bieten smaken super met deze dressing! De (voorgekookte) bieten snijd ik in stukjes en doe daar lekkere blauwe druiven bij. Vandaag heb ik de bieten gemengd met mais, red kidney beans en kersen tomaatjes. De salade hebben we samen met polenta gegeten, in een groenten-tomaten saus (courgette, paprika, ui, tomaten, kidney beans, en mais).

Photobucket

1 opmerking:

VegetarischeBlogs zei

Wat een leuke foto, die laatste!
Over Keltisch zeezout hoor ik ook heel veel de laatste tijd.

Gr,
Julia

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.