Appel-gember crumbletaart

Photobucket

Ik kom net thuis van een wandeling. Gelukkig maken we nog wat mooie dagen mee. Ik hoop dat het nog even zo blijft. En als niet dan kunnen we in ieder geval genieten van de herfstsfeer en van de heerlijke bakgeuren die het huis gezellig maken. Ik verheug me op de herfstrecepten. Zoals deze taart van appel en gember. Een gezonde oppepper en verwarmend met lekker veel gember erin! Bij mijn eerste poging om deze taart te maken was de smaak niet duidelijk genoeg. Dat heb ik opgelost door te spelen met de hoeveelheid gember, bestaande uit verse gemberwortel en gemberpoeder. Omdat de gembersmaak de overhand heeft, vond ik het niet nodig om ahornsiroop te gebruiken om de smaak van de taart af te ronden. Ik koos deze keer voor de zachte smaak van maismoutstroop, aangevuld met een eetlepel sucanat. Trouwens, als de appels zoet genoeg zijn, is de sucanat misschien niet eens nodig. Om de smaak af te ronden heb ik een crumble gemaakt met hazelnoten.

Voor het deeg:
120 g speltbloem
120 g volkoren speltmeel
40 g sucanat
1/2 tl zout
1 tl bakpoeder
60 ml olijfolie
5 el rijstmelk (of een andere vega-melk)

Voor de vulling:
800 g appels, in stukjes gesneden
sap van 1 citroen (ongeveer 2 el)
1 tl koekkruiden
1/2 tl gemberpoeder
1 tl gemberwortel, gehakt
1 el arrowrootpoeder
60 ml maismoutstroop
1 el sucanat

Voor de crumble:
50 g volkoren speltmeel
50 g havermout
3 el sucanat
75 g hazelnoten
1/4 tl zout
1/2 tl gemberpoeder
2 el olijfolie

Meng in een grote kom alle droge ingredienten bij elkaar. Giet de olie erbij en meng de olie door het meel met je handen. Voeg de melk geleidelijk toe in de kom, totdat er een deegbal ontstaat. Bewaar het deeg in plasticfolie in de koelkast. Ga verder met de vulling.

Doe de appels in een kom. Doe alle ingredienten voor de vulling erbij en meng samen.

Rol het deeg uit met een deegroller. Ik doe dat tussen twee vellen bakpapier of tussen silicone matjes. Hij wordt dun uitgerold en bekleed een springvorm (24 cm) ermee. Zorg dat de bodem van de vorm bedekt is met bakpapier en de kanten van de vorm ingevet zijn met olie.

Verspreid de vulling in de springvorm.

Voor de crumble:
Meng alle droge ingredienten samen in een kom. De hazelnoten worden in een keukenmachine fijn gemalen. Giet de olie erbij en meng de olie door het meel. Strooi de crumble op de taart. Leg een stuk bakpapier of folie op de springvorm voordat de taart de oven in gaat.

Bak de taart op 180 C voor ongeveer 1 uur en 15 minuten. De vulling moet zacht en sappig zijn en de korst en crumble dienen goudbruin te zijn. De taart laten afkoelen en eventueel koud opdienen (in de koelkast bewaren).

Photobucket

6 opmerkingen:

Maman Verte zei

wat een tuin zeg!!! Is die van jullie? Mag ik daar stiekem een beetje jaloers op zijn?(in de beste betekenis van het woord hé). Ik droom van zo'n tuin.....
veel liefs en erg bedankt voor je heerlijke recepten.
Veel groetjes
Maman Verte

monique zei

Ik droom ook van zo'n tuin. Helaas is die niet van mij! Ik maak vaker foto's van huizen en tuinen die ik mooi vind...

Luseji zei

Waarom gebruik je arrowrootpoeder voor de vulling van deze taart?

monique zei

Fruit laat veel vocht los tijdens het bakken. Arrowrootpoeder bindt dit vocht als de taart afgekoeld is.

Luseji zei

Dacht al zoiets! De taart was super! Ik geloof dat ik ze nu al bijna allemaal geprobeerd heb ;)

monique zei

Leuk om te horen! Bedankt:)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.