Rozijnen-kaneelbrood

Photobucket

Voor mijn gevoel heb ik al een eeuw niet meer gepost op mijn blog! Mijn man en kinderen zijn begonnen met werk en school. Het is toch allemaal even wennen weer. Ik heb ook wat recepten die ik al lang met jullie wil delen, maar gebrek aan tijd zorgt ervoor dat het nog even moet wachten. Samen met mijn dochter heb ik een nieuw recept van een appel-gembertaart gebakken! Het was heerlijk maar toch wil ik het nog één keer bakken voordat ik het op mijn blog post.

In het weekend ook nog twee heerlijke broodjes gebakken uit mijn broodboek, gevuld met kaneel, sucanat en rozijnen. Eén brood was in no-time op en gelukkig had ik nog een brood over om snel een foto te maken! Ik ga hem komend weekend weer bakken. Vers uit de oven is deze brood het lekkerst, met witte amandelpasta en frambozenjam- yum! Een tip: ik werk met cups als ik brood bak- vind ik makkelijk en sneller dan wegen. 1 cup meel is zo'n 120 gram.

500 ml warm water
1 1/2 el droge gist
3 el sucanat
2 el olijfolie
5 cups gebuild meel
2 tl zout

Voor de vulling:
olijfolie
sucanat
rozijnen
kaneel

Strooi de gist in een grote kom over het warme water en laat dit even staan. Voeg hieraan toe olijfolie, sucanat, gebuild meel en zout. Meng totdat het deeg van de zijkanten van de kom loslaat.

Doe het deeg op een met meel bestrooide werkoppervlakte. Voeg tijdens het kneden naar behoefte meel toe aan het deeg wanneer dit plakkerig is. Strooi zonodig ook wat extra meel op het werkoppervlak. Kneed het deeg ongeveer 8 tot 10 minuten totdat het elastisch is.

Doe het deeg in een ingevette kom en draai de deegbal zodat het helemaal bedekt is met olie. Gebruik olijfolie. Laat de kom, afgedekt met een doek, 40 tot 60 minuten staan. Druk de lucht uit het deeg en snijd het deeg in twee stukken. Vorm de stukken deeg in bollen. Doe een (vochtige) doek over de bollen en laat ze 15 minuten rusten.

Met de twee stukken deeg kan je twee broden maken. Druk één bol deeg plat met je handen om de lucht uit het deeg te persen. Maak een platte rechthoek van het deeg en bestrijk deze met wat olijfolie. Strooi een laag rozijnen op het deeg. Meng in een kommetje wat sucanat en kaneel samen. Strooi een laag van het sucanat/kaneel mengsel op de rozijnen. Rol het deeg met je handen in een vorm van twee kleine stevige broodjes en leg ze met de vouw onderaan op een bakplaat. Ik bedek de bakplaat met bakpapier/een bakmatje.

Laat de broden in een warme, tochtvrije omgeving rijzen. Doe ook een (vochtige) doek over de broden. De broden zijn gerezen als ze mooi bolvormig zijn.

Verwarm de oven voor op 200 C.

Bak de broden ongeveer 45 minuten of totdat de binnenkant van het brood een temperatuur van zo'n 80 tot 90 graden bereikt. Bedek de broden met bakpapier of een matje tijdens het bakken. (zie de post over broodbak tips).

Laat het brood afkoelen op een rooster.

Photobucket

4 opmerkingen:

Tekallisgete.. zei

Ik kijk uit naar de appeltaart, gisteren een kist vol van ons eigen appelboom geplukt dus die kunnen verwerkt worden..heerlijk zo van je eigen teelt!
Het brood ga ik zeker uit proberen ;) ( ja ik ging je missen vooral de lekkere recepten !!)

monique zei

Nou, met zo'n comment krijg ik er weer zin in...appeltaart bakken, morgen misschien:)

Janine zei

Hallo heb je blog ontdekt en ben volop aan het kokkerellen met je recepten. Nu zie ik dat je vaak stucanat gebruikt, kun je ook stevia gebruiken? En hoeveel is dat dan in verhouding met. De stcanat? Met dank, Janine

monique zei

Tot nu toe gebruik ik (vloeibare)stevia alleen in dressings en 'melk'shakes. Ik weet niet of stevia geschikt is in mijn andere gerechten, zoals bv bakrecepten. Over de verhoudingen kan ik daarom niets zeggen.
Wil je géén sucanat gebruiken dan kun je misschien een ander natuurlijk zoetmiddel proberen zoals Javaanse palmsuiker. Sucanat en Javaanse palmsuiker hebben een lekkere smaak wat toch iets toevoegt aan de gerechten. Stevia is alleen maar zoet en geeft géén aparte smaak aan het gerecht.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.