Witlof en venkel schotel met gerookte tofu

Photobucket

Het herfstige weer begint er nu wel aan te komen. Tijd om kaarsjes aan te doen en het huis gezellig en warm te maken! De portemonee zegt dat het nog te vroeg is om de verwarming aan te doen en toch vind ik het soms wel koud in huis:) Ik krijg nu weer zin in soepen, ovenschotels en hartige maaltijden. Bakken houdt het huis ook warm. Groenten zijn er weer plenty! Hier heb ik een schotel gemaakt met witlof en venkel. De saus is lekker hartig, vooral met de toevoeging van gerookte tofu wordt dit een top herfstmaaltijd.

Snijd de witlof en venkel en stoom ze gaar. Maak een witte bechamel saus. Verhit kokosolie in een grote pan en bak een ui met knoflook. Strooi al roerend rijstmeel in de pan. Voeg water toe, beetje bij beetje en roer flink zodat er géén klonten ontstaan. Stop met het toevoegen van water (de saus mag zeker niet te waterig worden) zodra de saus bindt en verdun de saus verder met een pak Oatly. Breng op smaak met bouillon poeder, nootmuskaat, thijm, peper en zout. Verder maak je de saus af door edelgistvlokken erbij toe te voegen. De vlokken smelten in de saus en geven het een heerlijke hartige smaak. Je mag wat meer vlokken gebruiken om de saus goed hartig te maken. Wat ik nu nog bij de saus toevoeg is gerookte tofu. Die bak ik in een koekenpan apart, in wat kokosolie en shoyu saus, voordat ik de stukjes tofu bij de saus doe. De saus is nu klaar. Meng de groenten met de saus. De schotel kun je met een graansoort eten zoals (wilde) rijst of quinoa. De quinoa kun je koken in water met een laurierblad en een beetje bouillonpoeder erbij voor de smaak. Met aardappelen zal de schotel natuurlijk ook lekker zijn. Fijne herfst allemaal:)

3 opmerkingen:

Kelly zei

Het is stil op je blog.. Ik wacht met smart op een mooie nieuwe foto met verhaal ;-) Ik vind je blog altijd erg inspirerend. Je kunt echt zien dat je liefde en passie hebt voor eten. Leuk!

monique zei

Lief van je! Ik heb een paar recepten achter de hand en verheug me erop om ze te laten zien! De foto's waren deze keer wat minder, dus moet ik het allemaal opnieuw maken.

Kelly zei

Wat ijverig! :-) Vast geen straf om al die lekker dingen opnieuw te maken ;-)Succes, en ik ben benieuwd!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.