Linzensoep

Photobucket

Ik heb de laatste tijd vooral zin in soep, zoals jullie al merken! Soep, soep, soep... ik word er lekker warm van!

Na een drukke dag had ik gisteren niet veel tijd meer om te koken. Als ik kook wil ik het liefst rustig in mijn eigen tempo werken, zonder haast. Het bedenken van recepten kost mij meestal ook veel tijd en energie. Maar opeens dacht ik aan een mail die iemand mij een poos geleden had opgestuurd met een recept van een linzensoep. Snel deed ik de computer aan en gelukkig had ik alle benodigde ingredienten in huis. Ik heb het recept wel iets aangepast: ik gebruik een halve paprika in plaats van een hele (de andere helft gebruik ik morgen weer voor een linzensoep), en heb ik een winterwortel aan het recept toegevoegd. Ach, soep is lekker makkelijk, je kunt erin doen wat je maar wilt....

Linzen geven energie en vormen een perfecte voeding in de winter. Anders dan andere peulvruchten zijn ze snel gaar (vooral de rode) en dat vind ik een voordeel. Linzen zijn een goede bron van eiwitten en verschillende vitamines en mineralen, onder andere de B vitaminen, ijzer, fosfor en magnesium. Zwarte linzen bevatten trouwens ook nog anti-oxidanten. Die heb ik toevallig in huis en ik kan niet wachten om daar ook een lekkere linzensoep van te maken. Smakelijk eten!

1 ui
1 rode paprika, gesneden
1/2 bakje kastanjechampignons, gesneden
150 g rode linzen
1 blik tomatenstukjes
1/4 tl zout
1/4 tl kerriepoeder
1/4 tl komijnpoeder
2 tenen knoflook
2 el tamari sojasaus
1 - 2 cups bouillon

1. Bak de ui, paprika, champignons in een gietijzeren pan met kokosolie.
2. Doe de linzen in de pan en bak deze even mee.
3. Voeg de knoflook, tamari en alle specerijen toe.
4. Giet de tomatenstukjes en de bouillon erbij.
5. Laat de soep met een deksel op de pan 20 tot 30 minuten pruttelen totdat de linzen gaar zijn.

1 opmerking:

Luseji zei

Ik heb deze soep gisteren gemaakt, en heb er ook een winterwortel aan toegevoegd maar de champignons eruit gelaten (waren uitverkocht bij onze biowinkel)
Het is eerder linzenpap geworden, maar voor de rest waren de smaken uitstekend!
Ik blijf je recepten zeker uitproberen! :)

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.