Sinterklaas muffins

Photobucket

Dit is een prachtige tijd vind ik zelf. De mist buiten is sfeervol en vandaag heb ik een heerlijke fietstocht gemaakt langs de Maas samen met Frank. Ook geniet ik enorm van de nieuwe cd van Kate Bush, 50 Words For Snow. Ik ben al sinds mijn jeugd een grote fan van haar:)

Ik houd het meest van bakken in december. Er is géén andere tijd in het jaar die mij zo inspireert. De heerlijke geur van specerijen en dat gecombineerd met droge vruchten, noten, melasse, sinaasappels en cacao. Als ik met één recept bezig ben kan ik al niet wachten op het volgende!

Bij Sinterklaas bakgoed denk ik in de eerste plaats aan speculaaskruiden en amandelen. Ik heb een tijdje terug geprobeerd om Sinterklaas muffins te maken met deze ingredienten maar ik was over het resultaat niet helemaal tevreden. Ik heb het toen maar even losgelaten.

Mijn dochter wordt bijna tiener. Ik was op zoek naar informatie over de calcium behoefte van tienermeisjes. Zo kwam ik er achter dat vijgen en melasse uitstekende bronnen zijn voor calcium. Opeens wist ik hoe ik mijn muffins af moest maken!

In mijn tweede poging heb ik aan het muffinrecept een mengsel van vijgen en krenten toegevoegd en dat heeft perfect uitgepakt! Amandel aroma wat ik de eerste keer gebruikte heb ik helemaal weggelaten. In plaats daarvan hebben de muffins een verrukkelijke melasse smaak gekregen. De volle smaak van december krijgen deze muffins door de speculaaskruiden, koekkruiden en het anijszaad.

150 g speltbloem
80 g volkoren speltmeel
2 tl bakpoeder
2 tl speculaaskruiden
1 tl gemalen anijszaad
1 tl koekkruiden
1/4 tl zout

5 gedroogde vijgen (ongeveer 90 gram)
2 el krenten

125 ml soyamelk, of andere vega-melk
1 el rietsuikermelasse
80 ml rijststroop
60 ml koolzaadolie
1 tl azijn

1. Verhit de oven op 180 C

2. Snijd de vijgen in kleine stukjes. Leg de stukjes vijgen en krenten in een kom en giet de soyamelk er overheen. Laat de vruchten even staan zodat ze zacht worden.

3. Meng de droge ingredienten in een kom.

4. Doe de rest van de vloeibare ingredienten in de kom met vruchten en melk. Meng deze goed samen en giet het vruchtenmengsel in de grote kom met droge ingredienten. Meng alles goed samen met een pannenlikker.

5. Lepel het beslag in een met koolzaadolie ingevette muffin-vorm.

6. Bak de muffins 25 minuten in de oven. Haal ze uit de oven en laat ze even staan voordat je de muffins uit de holletjes tilt. Ik gebruik een bot mes om ze eruit te halen. Laat ze verder afkoelen op een rooster.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.