Suikervrije appeltaart

Photobucket

Ik vond het een uitdaging om eens te bakken zonder suiker. Ik gebruik natuurlijke zoetstoffen in mijn dieet en houd erg veel van sucanat en melasse, maar stel dat je een dieet volgt waar je zelfs dat niet mag gebruiken. Géén punt. Voor deze appeltaart heb ik de zacht smakende rijststroop als zoetmiddel gebruikt. Rijststroop geeft de taart een goede smaak in combinatie met december specerijen.

140 g speltbloem
140 g volkoren speltmeel
3 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1 tl koekkruiden
1/2 tl gemalen kruidnagel
1/2 tl gemberpoeder
1/2 tl zout

ongeveer 3 grote appels
2 el rijststroop
sap van een 1/2 citroen
1 tl koekkruiden

60 ml olie
60 ml vega-melk
125 ml rijststroop
2 tl appelazijn

1. Verhit de oven voor op 180 C.

2. Schil en snijd de appels in parten. Je hebt genoeg appelparten nodig om de bovenkant van de taart te bedekken. Meng in een kom de appels met de citroensap, 1 tl koekkruiden en 2 el rijststroop.

3. Doe al de droge ingrediënten in een kom en meng ze.

4. Meng alle vloeibare ingrediënten in een andere kom met een lepel.

5. Voeg dit toe aan de droge ingrediënten en meng alles goed samen met een pannenlikker.

6. Doe het beslag vervolgens in een springvorm, waarvan de bodem bedekt is met bakpapier, en vet de zijkanten in. Gebruik een springvorm van 24 cm.

7. Leg de appelparten op het cakebeslag en giet het beetje vocht uit de kom op de appels.

8. Bak de taart 1 uur in de oven. Bedek halverwege de bovenkant van de springvorm met folie, zodat de appels niet te snel bruin worden. Kijk of de taart gaar is door er met een satestokje in te prikken. Het moet er schoon uitkomen, zonder dat er deeg aan plakt.

9. Laat de taart afkoelen. Gebruik een klein zeefje om een laag kaneelpoeder op de taart te strooien.

Photobucket

5 opmerkingen:

Valerie zei

Hoi!
Allereerst, bedankt voor je geweldige website. Ontzettend veel inspirerende recepten.
Ik ben helemaal niet goed in bakken, maar heb toch voor Sinterklaas deze taart gemaakt en het viel me heel erg mee! Hij smaakte ook ontzettend goed, maar de bodem werd wel aardig taai en de korst erg hard, heb je enig idee hoe dit kan komen? hoe ik het luchtiger kan krijgen? wellicht met een ei vervanger (bijv. lijnzaad en water) of heb nog andere tips en trucs?
Alvast bedankt!

monique zei

Als azijn en bakpoeder bij elkaar komen, ontstaat een chemische reactie waarbij het deeg goed kan rijzen en luchtig wordt. Het is wel belangrijk om het beslag dan meteen in de oven te doen, anders lukt het rijzen niet zo goed en kun je een taaie bodem krijgen. Verder kun je een eetlepel of meer melk bij het beslag doen als het te droog is. Misschien was de taart te lang in de oven? Ik werk bijna nooit met ei vervangers, dus dat zal het niet zijn.

Valerie zei

Hmm, misschien te lang lopen kneden dan, want heb verder gewoon de oven tijd van een uur aangehouden.
Ik denk dat ik gewoon te langzaam ben geweest met het beslag ;)
Bedankt voor je reactie,
ik laat je weten of het volgende x beter lukt!

la merlette blanche zei

Er is een klein foutje in je recept geslopen, denk ik:
60 ml rijststroop
60 ml vega-melk
125 ml rijststroop
2 tl appelazijn

Kan het zijn dat je bedoelt "60 ml olie"?

monique zei

Ja, ik heb zeker een foutje gemaakt. Bedankt voor je comment, ik zal het meteen veranderen!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.