Focaccia

Photobucket

Wow, dit is pas een focaccia! Mijn man zei: "Die krijgt van mij een 10!". Ik heb eerder focaccia's gemaakt maar dit is zeker het lekkerste recept dat ik ken. De truc is om aardappel in het deeg te doen- dat is een oud recept uit Genua met als resultaat een focaccia zoals je nog nooit hebt geproefd! De binnenkant is zacht en een tikkeltje vochtig met een fijne smaak. Ik heb gisteren twee focaccia's gemaakt die we vandaag eten in plaats van brood. Vanochtend heb ik ze even opgewarmd in een pan en ze waren heerlijk!

Photobucket

500 ml water
2 middelgrote aardappelen (ongeveer 300 g)

2 tl gistpoeder
450 g tot 600 g gebuild meel
1 1/2 tl knoflookpoeder
3 el olijfolie
2 tl zout

Schil en snijd de aardappelen in stukjes. Kook de aardappelen in het water totdat ze zacht zijn. Bewaar het kookvocht. De aardappelen doe je in een kommetje en prak ze met een vork tot aardappelpureé.

Giet het kookvocht in een grote kom. Kijk even hoeveel vocht je hebt. Waarschijnlijk moet je water toevoegen totdat je in totaal 375 ml vocht hebt. Het water moet lauwwarm zijn als je het gistpoeder toevoegt.

Doe 2 tl gistpoeder in de kom met het lauwwarme aardappelwater. Laat de gist een minuut of twee zacht worden. Voeg de aardappelpureé toe in de kom, samen met de olijfolie, 450 g gebuild meel en zout. Meng alles samen met een pannenlikker. Als het te zwaar wordt om met de pannenlikker te mengen gebruik je je hand om de ingredienten samen te brengen. Het deeg wordt nu op het aanrecht gekneed.

Zet een cup (150 g) meel op het aanrecht klaar. Strooi wat meel op het werkvlak en begin met het kneden van het deeg. Je zult merken dat dit deeg vrij plakkerig is en dat je vaker meel nodig hebt om te kunnen kneden. Als je handen plakkerig aanvoelen met deegrestjes, kun je wat meel gebruiken om de deegrestjes van je handen te wrijven. Blijf meel strooien als het nodig is maar belangrijk: als je klaar bent met kneden heb je niet meer dan 150 g meel toegevoegd. Het deeg moet elastisch aanvoelen en wat terugveren als je erin drukt, dan kun je stoppen met kneden. Bij mij duurt dat zo'n 5 minuten flink kneden. Het blijft een zacht deeg om mee te werken maar dat hoort bij dit recept.

Besprenkel een kom met wat olijfolie. Leg het deeg in de kom en draai het even in de olie om zodat het deeg aan beide kanten met olie is bedekt. Bedek de kom met een doek en laat het deeg op een warme plek staan. Dat kan in de keuken zijn, naast een verwarming of in een warme oven. In de zomer is de temperatuur in huis warm genoeg zodat het deeg snel rijst. Laat het deeg rijzen totdat het dubbel zo groot is. Ik kan niet zeggen hoe lang dat duurt want het hangt er vanaf hoe warm de omgeving is. Ik kijk na een half uur hoe het deeg eruit ziet.


















Beleg een bakplaat met bakpapier. Laat het deeg uit de kom op de bakplaat vallen. Gebruik een pannenlikker om alle restjes deeg uit de kom te halen. Maak nu je handen vochtig met water zodat je handen niet aan het deeg plakken. Druk en verspreid het deeg over de bakplaat tot een grote focaccia. Leg een doek losjes over het deeg en laat het op een warme plaats 15 minuten rijzen totdat het licht gerezen is.

Gebruik een zachte kwast om de focaccia voorzichtig met olijfolie te bestrijken. Ik gebruik al jaren een grote zachte silicone kwast. Nu komt het leuke: druk met alle tien vingers gaten in het focacciadeeg. De focaccia ziet er prachtig uit:

Photobucket

Bestrooi de focaccia met rozemarijn en grof zeezout. Snijd een grote ui in dunne schijven en verdeel de ui over de focaccia. Laat het deeg nu zo'n 10 minuten op een warme plek met rust. Schuif hem daarna midden in de hete oven. Bak de focaccia 30 minuten op 200 C. Als de uien te snel bruin worden, kun je de focaccia met bakpapier of een bakmatje bedekken.

Photobucket

3 opmerkingen:

Kelly zei

Wow ziet er prachtig uit! Die ga ik eens proberen!

Larissa zei

Ziet er heerlijk uit! Ik ben helemaal nieuw in het veganistisch eten, maar moet ivm gezondheid dit nu gaan doen. Daarnaast mag ik ook geen tarwe meer. Als je het over gebuild meel hebt, kan ik dan speltbloem gebruiken? (vond via google: gebuild meel=bloem)Hoor graag van je, alvast bedankt!!

monique zei

Welkom Larissa. Ja, je kunt speltbloem gebruiken. Ik bak graag met speltbloem/meel, maar alleen voor brood kies ik voor tarwe vanwege de prijs.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.