Winter 2012

Al lang was ik op zoek naar een nieuwe eettafel en nu stuit ik plotseling op een buitenkansje. Het is een oude tafel die ik voor weinig geld heb kunnen kopen. Ik moet hem wel zelf renoveren, dus daar heb ik het momenteel druk mee.


















Niet veel tijd dus om te kokkerellen, maar ik geniet volop van eenvoudige voeding zoals groentensoepen en groentensappen (zie vorige posts). Een andere makkelijke bron van groentenkracht in de winter zijn de kiemen. Kiemen kun je heel makkelijk zelf op je vensterbank kweken. Ik heb er altijd een vooraad van in huis en wij eten ze elke dag op brood of in de salades.

Mijn winter sandwiches van 2012 zijn:

Besmeer een broodbolletje aan de ene kant met Appel-mierikswortel sandwichspread (Healthy Planet) en aan de andere kant met Nuss-Paprika (brunofischer). Dan beleg je je bolletje verder met kiemen en smullen maar! De sandwichspreads zijn bij de reformwinkel verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij EkoPlaza.

Een andere smakelijke boterham is die belegd met Appel-mierikswortel sandwichspread, vegetarisch worstbeleg, een zacht smakende zuurkool (liefst uit een vat) en Curry Ketchup (De Rit). Hier kun je ook weer kiemen bij doen maar dat hoeft niet persé.






















Tijdens de winter nemen we een vitamine D supplement. Een druppeltje per dag tijdens het avondeten is genoeg, kleintjes een druppel om de twee dagen.





















Verder zijn we begonnen met een vitamine B kuur. Een supplement met verschillende belangrijke B vitaminen inclusief B12. Dit supplement geef ik 's ochtends (1/4 theelepel) met spirulinapoeder in een borrelglaasje Coco drink of appelsap.






















En daarnaast drinken wij dagelijks chocolademelk. Het nieuwe rauwe chocoladepoeder dat ik heb aangeschaft is deze:


















Meneer Wolfe himself kijkt je hypnotiserend aan op het zakje, lachen hoor:) Maar ik moet zeggen, dit is het beste raw chocolate poeder dat ik tot nu toe heb geprobeerd! Iedereen hier vindt hem verrukkelijk en het wordt zeker een blijvertje bij ons thuis. Het recept voor chocolademelk is als volgt:

Doe 2 cups spelt- of rijstmelk in de blender. Voeg hier ongeveer 2 tl hennepzaad aan toe en doe de blender even aan. Ik gebruik de harde hennepzaadjes, die zijn goedkoper dan de gepelde hennepzaadjes. Ik heb een krachtige blender (VitaMix) die de zaadjes makkelijk kan pletten. De melk moet wel even gezeefd worden om de velletjes van de hennep te verwijderen. Ik doe dat met een netje. Heb je een blender die minder krachtig is, koop dan gepeld hennepzaad. Dan is zeven overbodig.

Na het zeven van de melk doe je de melk weer terug in de blender om er chocolademelk van te maken. Voeg de volgende ingredienten toe:

1 tl stuifmeel, optioneel
1 1/2 el rauwe cacaopoeder
1 el macapoeder
agavesiroop naar smaak
ijsklontjes

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.