Alledaagse wintersoep

Photobucket

Als mijn tienerdochter thuis komt van school heeft ze een berenhonger. Ik wil haar dan ook iets voedzaams bieden want alleen maar boterhammen of tosti's elke dag is ook niet alles. Deze eenvoudige soep is een heerlijke verwelkoming na een lange reis huiswaarts. Eigenlijk is het niet meer dan een hoop gezonde groente bij elkaar, zoals boerenkool, courgette, wortel en broccoli. De soep maak ik echter iedere keer anders. Het vult ook dankzij de toevoeging van bonen en pasta. De soep garneer ik met edelgistvlokken, voor ons een soort nep-parmesankaas. Zonder de vlokken is de soep voor ons gevoel niet helemaal af. Verder maak ik soms croutons voor bij de soep (zonder de croutons is de soep glutenvrij). Ik snijd stukjes brood en gooi ze in een pan. Dan druppel ik olijfolie over de stukjes brood, en breng ze op smaak met zout, kruiden en eventueel wat knoflookpoeder. Daarna zachtjes bakken totdat de croutons krokant zijn.

170 g broccoli
140 g courgette
40 g boerenkool
100 g bleekselderij
240 g wortel
1 grote knoflookteen
1 grote ui
1 blik witte bonen
1 blik tomatenstukjes
3 kleine laurierblaadjes
1 el provenciaalse kruiden
2 liter water
bouillonpoeder, naar smaak (2 el of meer)

Snijd alle groenten in stukken. Snijd de boerenkool heel fijn. Hak de knoflookteen en bak deze eerst samen met de ui in wat kokosolie in een grote ijzeren pan. Voeg alle andere ingredienten toe en kook alles lang totdat de groenten en pasta heel zacht zijn. Haal de laurierblaadjes eruit en eet de soep met een garnering van edelgistvlokken en croutons.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.