Bloemkoolsoep met dille

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

We zijn de winter weer doorgekomen. Er zijn een paar dingetejes misgegaan. Frank heeft een wrat onder zijn voet laten weghalen en raakte daarna lichamelijk van streek. De homeopaat heeft er zijn handen vol mee. Mayra is in een kettingbotsing verzeild geraakt en klaagt nu over allerlei pijntjes. Ook zij wordt homeophatisch behandeld, met Arnica. Vandaag kon ze weer naar school, ze voelt zich al weer wat beter. We hebben uitstapjes gemaakt naar het fotogenieke Deventer. Eigenlijk vind ik dat de tijd razendsnel is gegaan. Nu is het al weer bijna lente!

Photobucket

Voor mij is het een grote verandering dat mijn tienerdochter nu weer eieren eet. Ze heeft er blijkbaar behoefte aan want ze vraagt erom. Ik denk dat ze vet nodig heeft. Ze eet ons de oren van het hoofd. Regelmatig sta ik in de keuken vegaburgers voor haar te bakken. Ze krijgt ook veel groenten en fruit, superfoods en soms wat botanische supplementen. Ik vind het in ieder geval belangrijk om naar haar behoeften te luisteren. Belangrijk is om een evenwicht te vinden en vooral niet te streng of dogmatisch te denken. Een middenweg is het beste. En wat die middenweg precies inhoudt, dat is voor iedereen weer anders.

Photobucket

Wij hebben veel soep gegeten deze winter! Heerlijk hoor, soep van allerlei verschillende groenten, peulvruchten en granen, lekker makkelijk en zo voedzaam! Hier heb ik een verukkelijk recept voor jullie van een bloemkoolsoep met dille. Ik gebruik trouwens Oatly Haver Cuisine in mijn soepen en andere gerechten. Ik heb de indruk dat dit product de laatste tijd moeilijk verkrijgbaar is in de winkels. Is dat overal zo? Ik heb room van Lima geprobeerd maar die vind ik minder lekker. Oatly heeft een uitstekende smaak en het is dik en romig. Hier heb ik een adresje voor mensen die het product online willen bestellen. Ik ga ook eens soyaroom proberen, maar dat is géén optie voor mensen die allergisch zijn voor soya. Gebruik een niet al te grote bloemkool voor de soep want er komen nog aardappelen en knolselderij bij.

1 bloemkool, in stukken gesneden
2 middelgrote aardappelen, in stukken gesneden
260 g knolselderij, in stukken gesneden
1 liter water
1 ui
2 grote tenen knoflook
2 el shoyu
1 el bouillonpoeder
3 el edelgistvlokken
1/4 tl nootmuskaat
1 el dille
1 pak Oatly Haver Cuisine
zout en peper naar smaak

Snijd de ui en knoflook en bak deze in een beetje kokosolie. Ik doe dit in een grote gietijzeren pan. Doe de bloemkool, knolselderij en aardappelen in de pan en giet er water bij. Laat de groenten koken totdat ze zacht zijn. Dit duurt zo'n 20 minuten. Zet het vuur uit en zorg dat de soep niet kokend heet is als je het gaat pureren. Voeg alle andere ingredienten toe en pureer alles samen. Ik doe dit met de staafmixer. Doe er wat zout en peper bij naar smaak.

Photobucket

3 opmerkingen:

Tekallisgete. zei

Ik haal het oatly room gewoon bij de natuurwinkel Ekoplaza !

monique zei

Okay. Bedankt voor je comment:)

sophiesfoodiefiles zei

Een zalige & tasty soep was dit! Jij hebt een leuke vegan blog!

Ik heb ook een blog maar ben niet helemaal vegan, maar ik kook, eet & maak 5x/week vegan foods & verzin mijn eigen recepten! Ik schrijf wel mijn blog in het Engels! Come on over & check me out!

Vele groetjes uit België!!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.