Zwarte bessenjam

Photobucket

Een van de leuke dingen van een moestuin met bessenstruiken is dat je van de bessen jam kunt maken! Dat lijkt een heel karwij maar eigenlijk is het zo gepiept. En het is nog super leuk ook. Zonder suiker nog wel, ik gebruik appeldiksap. Voila - de lekkerste jam ooit!

Ik heb onder andere een zwarte bes in mijn tuin. De bedoeling was om die in mijn jams te mengen met andere bessen, maar deze keer heb ik eenvoudig een jam van alleen zwarte bessen gemaakt. De struik is nog niet al te groot, maar toch was de oogst groot genoeg voor een paar potjes jam. De vogels lusten blijkbaar géén zwarte bessen, dus is dat ook meegenomen:)

Hier laat ik zien hoe je drie potten jam kan maken. De potjes die ik gebruik zijn goed gewassen en in water uitgekookt. Eventueel kook je ze uit met wat soda om ze nog zorgvuldiger te steriliseren.

Je hebt nodig:

een zakje Marmello nr. 1 om jam te maken zonder suikertoevoeging. Verkrijgbaar bij reformwinkels.
1 kilo zwarte bessen
200 ml appeldiksap

Was de vruchten en verwijder de steeltjes.

Doe de zwarte bessen in een grote pan en giet er wat water bij (de bessen mogen niet droog koken). Verwarm het geheel nu langzaam totdat de massa kookt, laat het onder af en toe roeren zachtjes doorkoken totdat de vruchten zacht zijn. Ik prak ongeveer de helft van de vruchten met een stamper.

Meng de inhoud van de Marmello zakje door de appeldiksap. Voeg al roerend de appeldiksap oplossing door de warme vruchtenmassa. Breng de massa op een hoog vuur weer aan de kook, steeds roeren. Laat de jam 1 minuut stevig doorkoken en haal de pan van het vuur.

Nu kan de zwarte bessenjam in schone steriele potten worden gedaan. Vul de pot tot aan de rand met de hete jam en draai het deksel stevig vast. Plaats de potjes tijdens het vullen op een houten plank.

Laat de potten 10 minuten omgekeerd afkoelen. Zet ze als ze afgekoeld zijn in de koelkast. Heb je de potten goed gesteriliseerd, kunnen de potten in de vooraadkast bewaard worden. Als ze eenmaal open zijn moeten ze in de koelkast bewaard worden.

Photobucket

2 opmerkingen:

Hélène zei

Hoi,
Ik zou dit recept graag eens maken, maar appeldiksap hebben we niet in huis. Kan het ook met iets anders?
Groetjes

monique zei

Ten eerste kun je allerlei verschillend fruit mengen- dat maakt de jam nog lekkerder. Misschien lekker om appels in de jam te doen- ik noem maar wat. Om de jam zoet te maken kun je agavesiroop, sucanat, rijststroop of een ander zoetmiddel gebruiken. Het is denk ik een kwestie van experimenteren, de verhoudingen kunnen per zoetmiddel verschillen. Proef tijdens het koken van de jam hoeveel je erbij moet doen. Jam is meestal wel aan de zoete kant. Leuk om te horen hoe het is gegaan!

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.