Groentenschotel met gele rijst

Photobucket

Zo, daar ben ik weer! Het is een tijdje geleden dat ik een post heb gemaakt. De vakantie zit erop en we zijn nog even aan het wennen aan het nieuwe ritme. Met de kinderen gaat het goed, ze zijn enthousiast aan school begonnen.

In de vakantie was ik lekker lui, Frank heeft gekookt. Kon ik even makkelijk doen en de dagelijkse gang los laten. Maar nu ga ik enthousiast weer aan de slag! Er zijn momenteel volop zomerse groenten in de aanbieding, dus maak er gebruik van. De hele zomer hebben wij in grote hoeveelheden tomaten, komkommers en courgettes gegeten. We eten met de seizoenen mee en kopen de biologische groenten voordelig bij de boer. Een moestuin erbij en je hebt genoeg groenten en fruit om het hele jaar door gezond en voordelig maaltijden klaar te maken. Heb je géén moestuin dan kun je bijvoorbeeld in grote speciekuipen wat groenten kweken zoals tomaten, snijbiet, kruiden en andere kleine planten. Of in de voor- en achtertuin bessenstruiken of fruitbomen planten. En je kunt natuurlijk in de keuken kiemen kweken- ik kan niet meer zonder. Ik gebruik een mengsel van gemengde kiemen en doe er ook een zakje broccoli kiemen bij. Broccoli kiemen zijn nog gezonder dan de broccoli zelf!












Gisteren heb ik een licht zomerse groentenschotel gemaakt met gele Indische rijst. De gele kleur van de rijst krijg je door toevoeging van kurkumapoeder. Je hebt ongeveer een 1/4 theelepel kurkuma nodig om een gele rijst te maken. Kurkuma is een sterke anti-oxidant dus is je rijst opeens heel gezond. Terwijl de rijst aan de kook is doe ik er ook een stukje citroengras bij, die na afloop uit de pan wordt gehaald. Gebruik een lichte rijst zoals een snelkook parboiled rijst.

Citroenblad ruikt en smaakt heerlijk, één of twee blaadjes is meestal genoeg. Deze is alleen in de toko verkrijgbaar en kun je in de vriezer bewaren. Verder heb je kerriepoeder en korianderpoeder nodig. Wat je tegenwoordig ook in de reformwinkel kunt krijgen is santen. Dat is een blok kokos. Je snijdt een stukje van het blok en laat het smelten in de saus. Als ik pindasaus maak dan doe ik daar bijvoorbeeld ook santen bij. Heb je géén santen, dan gebruik je alleen kokosmelk. Kokosmelk en santen is hetzelfde, alleen is santen vast en kokosmelk vloeibaar.

Bak in een zware pan in kokosolie eerst kort de gesneden ui, gehakte knoflook en gemberwortel. Voeg daaraan toe wat gesneden zomerse groenten. Ik gebruik courgette, een kleine aubergine en wat sperziebonen. Als de groenten gebakken zijn doe je er vloeibare ingredienten bij zoals tomatenstukjes uit blik, een klein blikje kokosmelk en misschien een beetje water als het te dik wordt. Verder naar smaak afmaken met een blokje santen, bouillonpoeder, shoyusaus, korianderpoeder, kerriepoeder en eventueel wat indische kruiden zoals citroenblad.


Geen opmerkingen:

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.