Polenta met pompoen

Polenta (maisgriesmeel) komt uit Italie en wordt daar 'arme menseneten' genoemd. Ik ben gecharmeerd van polenta en ga er nog zeker vaker mee experimenteren. Vandaag heb ik
een polenta in drie lagen gemaakt die er ook nog eens leuk uitziet: de onderste laag polenta, daarbovenop een laag van tofugehakt en ui (wil je géén tofu gebruiken, vervang het dan door seitan of paddestoelen) en tenslotte bovenop een laag gepureerde pompoen. Als je nooit pompoenpurée hebt gegeten, is het zeker de moeite waard om dit eens te proberen. Ik vind het heerlijk en pompoen bevat veel voedingsstoffen zoals ijzer, vitaminen B2, A en C.

Maak eerst de tofugehakt. Prak een blok tofu met een vork fijn. Snijd 2 uitjes. Verhit wat kokosolie in een pan en doe de tofu en ui erbij. Voeg 2 el shoyu toe, 1/4 tl knoflookpoeder en 1 tl nootmuskaat. Bak de tofu en ui even op een hoog vuur en zet het vuur daarna laag. Laat het mengsel op een laag pitje verder bakken voor zo'n 20 minuten. Roer het mengsel af en toe om, zorg dat het niet aanbakt. Als het tofumengsel goed hartig gebakken is, haal je het van het vuur.

Gebruik een middelgrote pompoen van ongeveer 1000 gram. Schil de pompoen, haal de pitten eruit en snijd hem in stukken. Leg de pompoen in een pan met 1 1/2 cup water. Kook de pompoen 10 tot 15 minuten in een afgesloten pan. Let op dat het water niet helemaal verdampt, anders verbrand je de pan! Als de pompoen zacht is en het water al bijna helemaal verdampt is, kun je het vuur uitzetten. Net als bij aardappelpurée kun je de pompoen prakken en op smaak brengen. Breng de pompoen op smaak met 2 el olijfolie, 1/4 tl knoflookpoeder, een snufje nootmuskaat, 1/2 tl zout en peper naar smaak.

De polenta die ik gebruik is een snelkook polenta. Die is echt in een handomdraai klaar. Gebruik een grote pan. Breng 1 liter water aan de kook en voeg hier 1 el olijfolie en 1 tl zout aan toe. Giet 250 g polenta al roerend in de pan. Zet het vuur laag en blijf de polenta roeren totdat het is ingedikt. Dit duurt een paar minuten.

Leg nu de verschillende lagen op elkaar. Begin eerst met de polenta. Verdeel de polenta over een bakplaat belegd met bakpapier. Maak een net vierkant met een dikte van ongeveer 2 cm. Bestrijk de randen van de polenta met olijfolie.

Verdeel nu het tofumengsel over polenta.

Leg daar bovenop de laag van gepureerde pompoen. Dit doe je met een vork. Maak er iets moois van.

Verhit de oven op 180 C. De polenta hoeft niet lang in de oven te staan want dan droogt de pompoenpurée te veel uit. Het bakken dient vooral om de polenta stevig te maken en het gerecht te verhitten. Als de polenta heet is en stevig aanvoelt, haal hem dan direct uit de oven. Laat het gerecht niet langer dan 10 a 15 minuten in de oven.

Lekker bij dit gerecht is een frisse salade. Smakelijk eten!

4 opmerkingen:

Winny zei

Koop jij de polenta bij de natuurvoedingswinkel of gewoon in de supermarkt. En van wat voor merk?

monique zei

Hoi Winny,

Wij kopen de polenta in Duitsland bij de DM-Markt. Daar hebben ze een bio-huismerk, Alnatura, Behalve polenta kopen we daar ook bv rijst en quinoa. Is goedkoper dan in Nederland. Voor een pak polenta van 500 gram betaal je daar 1,45 euro.

Winny zei

Okay, bednkt. helaas woon ik aan de andere kant van het land, maar goed in de randstad hebben we niet te klagen over bio etc dus ik ga op zoek!

miclara zei

Polenta koop je ook in Nederland bij sommige ah supermarkten bijvoorbeeld. En als je polenta al roerend in de pan doet en dan vuur laag zet en deksel op de pan, kookt die al stevig genoeg. Als je de deksel van de pan haalt, met een pollepel roeren en zo nodig een beetje polenta erbij roeren als het te zacht is.

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.