Snert




























Daar komt het witte bestelbusje onze straat inrijden. Ha, het groentenpakket!Deze week bevatte de kist echte winterkost: knolserij, prei, winterwortelen en aardappelen.De perfecte groenten om snert van te maken. De inhoud van het groentenpakket varieert per week. Ik zal jullie een voorbeeld geven van wat er in die groentepakketten kan zitten.

veldsla
winterpostelein
bloemkool
aardappelen
boerenkool
groenlof
bieten
prei
venkel
snijbiet
bleekselderij
uien
rode uien
winterwortels
witlof
knolselderij
zuurkool
rode kool
schorseneren
broccoli
pompoen
spruiten
champignons
appels
peren
stoofperen

We zijn alle vier fan van snert. De pan gaat in één maaltijd zonder probleem op. En als er nog een restje overblijft, zal waarschijnlijk mijn tienerdochter het de volgende dag snel wegwerken. Wij geven onze snert extra smaak met gerookte tofu, die we eerst bakken. Echt een aanrader!

Ingredienten:

1 pak van 500 gram spliterwten
1 grote of 2 kleine uien
1 grote winterwortel
1 prei
1 halve knolselderij
1 teentje knoflook
1 grote aardappel
bouillon of zout
2 laurierblaadjes
peper
paprikapoeder

Vul een grote pan voor de helft met water. Breng het aan de kook en voeg de spliterwten toe. Laat de erwten ongeveer anderhalf uur op een zacht pitje (wel kokend) gaar worden. Zorg ervoor dat de erwten niet droogkoken.
Snijd alle groenten in blokken en doe ze in een braadpan met kokosolie. Begin met de uien zodat die even de tijd krijgen om te fruiten. Roer de groenten een paar keer om. Na ongeveer een kwartier doe je water bij de groenten, net genoeg om ze aan de kook te brengen. Doe de laurierblaadjes erbij. Laat de groenten ruim een uur koken op een zacht pitje. Verwijder dan de laurierblaadjes.

Snijd een blok gerookte tofu in kleine blokjes. Bak dat ongeveer 20 minuten op een laag pitje in een steelpannetje met kokosolie en shoyu saus. Roer regelmatig om.

Pureer eerst de spliterwten. Als het goed is wordt het een dikke brei. Giet vervolgens het groentenvocht in een aparte schaal. Doe de groenten bij de erwten en pureer opnieuw. Voeg groentenvocht bij om de soep op een juiste dikte te krijgen. Te waterige erwtensoep is niet lekker, snert hoort lekker stevig te zijn.
Breng dan de soep op smaak met bouillon of zout, paprika poeder en peper. Meng als laatste de tofu blokjes door de soep en klaar is je snert.

1 opmerking:

Sanne zei

Ik vind het zo leuk om te zien dat je van die heerlijke recepten op je blog hebt staan, met ingrediënten die ik zelden gebruik. En dan vind ik het juist leuk om deze uit te proberen. Ik eet ook eigenlijk nooit erwtensoep omdat ik dat nooit lekker vond (maar het ook nooit zelf maakte, daar komt het vast ook door!), maar als ik de ingrediënten zie vind ik het jammer dat ik al gegeten heb ;).
Ik heb je blog opgeslagen op Bloglovin, zo hoef ik je lekkere recepten niet te missen!
Liefs

Alle foto's op deze blog zijn zelfgemaakt en eigendom van Natuurlijk Veganistisch!. Het is dan ook niet toegestaan deze foto's zonder toestemming te gebruiken.